ניצחון הטרור? • מחצית מהציבור ערך שינוי באורח חייו

הירידה בתחושת הביטחון בקרב הציבור הינה אך טבעית לאור העלייה החדה באירועי הטרור. לא ניתן לצפות מהציבור בישראל לתגובה אדישה כאשר רמת הסיכון לאזרח במרחב הציבורי עלתה באופן משמעותי מאז פיגועי הבודדים באוקטובר 2015
דוד לזר No Comments on ניצחון הטרור? • מחצית מהציבור ערך שינוי באורח חייו

סקר מקיף המבקש לבדוק את רמת הביטחון האישי של אזרחי ישראל בעקבות גל הטרור הנוכחי, מעלה נתונים עגומים • אזרחי ישראל משנים את תכניותיהם, מאמינים כי גל הטרור הנוכחי חמור יותר מהאינתיפאדה השנייה, ומרגישים ירידה דרסטית בביטחון

צילום: Moshe Shai/FLASH90
הירידה בתחושת הביטחון בקרב הציבור הינה אך טבעית לאור העלייה החדה באירועי הטרור. לא ניתן לצפות מהציבור בישראל לתגובה אדישה כאשר רמת הסיכון לאזרח במרחב הציבורי עלתה באופן משמעותי מאז פיגועי הבודדים באוקטובר 2015
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לקראת כנס האבטחה של ישראל (ISC), בו יישאו דברים גם השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, והשר לשעבר דן מרידור, הזמינו מארגני הכנס סקר מיוחד שבחן בעיקר את יחסו של הציבור הרחב לנושאי האבטחה. הסקר נערך על ידי מכון הסקרים סמית בהנהלת רפי סמית.

מהסקר עולה כי נכון להיום קרוב למחצית (45%) מכלל הציבור חושש להיפגע מפיגוע טרור, במיוחד באזור ירושלים וביהודה ושומרון. 53% ממשתפי הסקר מרגישים כיום פחות בטוחים בהשוואה למצב שלפני שנתיים-שלוש ו-51% חושבים שהמצב הביטחוני חמור יותר בהשוואה לאינתיפאדה השנייה, כאשר רק 25% ציינו כי לדעתם המצב "פחות חמור".

קרוב למחצית מכלל הציבור (45%) ציינו כי בחודשים האחרונים, ערכו שינויים באורח החיים הרגיל שלהם, בעוד ש-56% ציינו שנמנעו מנסיעה בתחבורה הציבורית ו/או כניסה למקומות הומי קהל. 38% ציינו שנמנעו מספר פעמים.

גל הטרור הנוכחי המאופיין בעיקר בטרור יחידים ובעיקר נושאי נשק קר, הביא למצב שבו הציבור חושש להיפגע בעיקר מתופעת הסכינאות (70%), השני בחומרתו, מירי במקום ציבורי (45%) ומפיגוע דריסה (43%). בממצאי הסקר יקוים דיון נרחב במהלך כנס האבטחה של ישראל (ISC) שיערך ב-12 באפריל בהיכל התרבות שביד בנימין.

רפי סמית, עורך הסקר מציין כי מניתוח הממצאים עולה כי "בירושלים וביו"ש חוששים יותר מפיגועי דריסה וירי. בדרום קיים חשש יתר מירי רקטות/טילים".

המקומות בהם הציבור מרגיש פחות בטוח: ברחוב, במרחב הציבורי, ובתחבורה הציבורית.

הסקר בחן גם מה מידת יחסו של הציבור אל המאבטחים אשר הצליחו במקרים רבים לנטרל מחבלים בזכות תושייה רבה וקור רוח. 60% מהציבור ציין שמאבטח מיומן יכול להגן מפני תקיפה אלימה ו–78% ציינו שמאבטח חמוש תורם לתחושת הביטחון האישי שלהם. הציבור מייחס חשיבות רבה למיומנויות הירי ויכולת הנטרול על ידי אנשי האבטחה (70%).

ממצאי הסקר מעלים עוד שהציבור הרחב רואה במחבלים, הנושאים עימם נשק קר, איום ממשי. 67% מהנשאלים סבורים כי תגובות כוחות הביטחון כלפי מחבלים אלו הינן בגדר פעולה נחוצה המונעת הרחבת האיום ופגיעה בחפים מפשע.

על רקע הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, 48% מהציבור סבורים כי יש לבטל את כתבי האישום כנגד המעורבים בהרג של האזרח הזר. הציבור מייחס לכך תגובה ספונטנית אשר הייתה כורח הנסיבות באותו אירוע. עוד עולה מהסקר כי קיים צורך לקיים הסברה לציבור בדבר מגבלות השימוש בכוח, וכי 52% טוענים שיש לאפשר למערכת החוק לחקור את האירוע וכן להחמיר במיוחד עם אזרחים אשר לוקחים את החוק לידיהם.

69% חושבים שאזרח שנושא נשק במקום ציבורי תורם במידה רבה לתחושת הביטחון האישי. 38% מסכימים לדעה כי בגלל המצב הביטחוני חובה לכל אזרח להצטייד בנשק אישי, כאשר 22% ציינו שעקב המצב הביטחוני קנו אמצעי הגנה לעצמם או לבן משפחתם (בולט יותר בקרב צעירים).

פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה, התייחס לממצאים ואמר כי "הירידה בתחושת הביטחון בקרב הציבור הינה אך טבעית לאור העלייה החדה באירועי הטרור. לא ניתן לצפות מהציבור בישראל לתגובה אדישה כאשר רמת הסיכון לאזרח במרחב הציבורי עלתה באופן משמעותי מאז פיגועי הבודדים באוקטובר 2015. קיים שיתוף פעולה הדוק בין משטרת ישראל לחברות האבטחה ושילובם של אנשי האבטחה במערך האבטחה הכולל תורמת לצמצום הפגיעה בנפש וחיזוק תחושת הביטחון של האזרחים".

כנס האבטחה של ישראל שמתקיים זה השנה השנייה ברציפות ביוזמת מגזין "מצודה" בעריכת עירד גיל, מנכ"ל קבוצת האבטחה ה.ס.מ.ת, ידון השנה בנושאים הנוגעים לגל הטרור ובצורך בגיבוש תפיסת אבטחה לישראל.



0 תגובות